fredag 11 november 2011

Mörk jord av Belinda Bauer

Tolvårige Steven gräver efter lik på Exmoorheden. Varje dag är han där och gräver efter sin morbrors Billys lik. Om han hittar det kanske hans mormor kan sluta stå vid fönstret och vänta på att Billy kommer hem, hans mamma kanske kan ägna honom mer uppmärksamhet och familjen kan kanske bli normal igen.

Arnold Avery, seriemördaren som tog på sig skulden för mordet på Billy 18 år tidigare, sitter i fängelse med ett livstidsstraff hängande kring halsen. En dag får han ett brev. Brevet är från Steven. Kan Arnold kanske berätta för Steven var Billy ligger begravd? Nu börjar en brevväxling som får mycket oanade konsekvenser.

Mörk jord så jäkla ruggig! Vid vissa tillfällen under läsningen måste jag avbryta för att jag mår fysiskt illa. Den är läskig som en spökhistoria samtidigt som det är en sorglig familjehistoria som rullas upp. Stevens desperation och ensamhet är så frustrerande att läsa. Jag vill bara sträcka fram handen, stryka honom över den bleka kinden och säga att allt kommer bli bra. Mörk jord är spännande in i det sista och när den är slut drar jag en djup suck eftersom jag kommer på mig med att ha hållit andan.

Läs. Och gör det nu!

Tack igen till Annika som jag vann boken hos.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Din kommentar betyder mycket för mig. Tack!