söndag 9 januari 2011

Läslista

Jag vet att jag kanske är lite sent ute med en sådan här lista, men eftersom min blogg är helt ny tycker jag att jag är förlåten.

Läst 2010

Vägen- Cormac McCarthy
14 år till salu- Carolin Engvall
Berlinerpopplarna- Anne B Ragde
Min förlorade oskuld- Emma McLaughlin & Nicola Krans
Boktjuven- Markus Zusak
Svärdet och spiran- Ken Follet
Svindlande höjder- Emily Brontë
Den hemliga historien- Donna Tart
Lilla stjärna- John Ajvide Lindqvist
Kryptan- Kate Mosse
Darling Jim- Christian Mørk
Shantaram- Gregory David Roberts
Slutna Rum- Jennifer Egan
Blodläge- Johan Theorin
Tre sekunder- Roslund & Hellström
Legenden om Guns n´Roses- Stephen Davis (musik)
Den man älskar- Emily Griffin
Den väntade- Kathleen McGrowan
Det tredje tecknet- Yrsa Sigurdardottir
På grund av Leon- Jenny Leeb
Tusen strålande solar- Khaled Hosseini
En mörkrädd pojke- Justin Evans
Död till mörkret faller- Charlaine Harris
Levande död i Dallas- Charlaine Harris
Jakten på en mördare- Tobias Barkman (fakta)
Club Dead- Charlaine Harris
Dead to the world- Charlaine Harris
Alfahannen- Katarina Wennstam
Syskonkärlek- Sheila O´Flanagan
Halva liv- Mats Strandberg
Den glömda trädgården- Kate Morton
Dead as a doornail- Charlaine Harris
Iakttagelserna- Jane Harris
Lämna världen- Douglas Kennedy
Elsas mode- Sofi Fahrman
Mitt nya jag- Sophie Kinsella


2010 var året då jag började skolan och därför krympte antalet lästa böcker drastiskt i antal, men jag hittade ändå många godbitar. De absoluta favoriterna är de som är markerade och blandd dessa är det framför allt Boktjuven och Shantaram som sticker ut. Två helt underbara böcker som har placerat sig på min topplista och som jag kommer bära med mig länge.


Till de ny upptäckta favoriterna hör helt klart Charlaine Harris böcker om Sookie Stackhouse (True Blood). Jag började läsa dem på svenska, men övergick ganska raskt till originalspråket då de var så otroligt dåligt översatta. Jag har läst de första fem böckerna i serien och jag har tre till som står och väntar på mig i hyllan. Lyxigt!


Jag antar att jag får nämna bottenskrapet också. Mest för att varna er.
Iakttagelserna var en av dem. För att fatta mig kort så var det en helt värdelös historia som inte ledde fram till någonting. Jag blev gruvligt besviken då den verkade vara en bok i precis min smak. Sen har vi även några chick-lit som inte höll måttet. Min förlorade oskuld och Syskonkärlek hör till dem.


Allt som allt tycker jag att 2010 var ett bra år där jag läste en väldigt stor blandning av böcker. Allt från mysterier på Irland till vågspel i Indien.
Hoppas ni hittar en ny favorit i listan!









2 kommentarer:

  1. Gillade du böckerna om Sookie kanske böckerna om "Black Dager Brotherhood" är något för dig. Jag har varken läst den ena eller andra, men jag känner många som älskat Sookie och fallit lika hårt för BDB.

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket för tipset! Det ska jag genast kolla upp. Nyfiken! =)

    SvaraRadera

Din kommentar betyder mycket för mig. Tack!