söndag 16 januari 2011

A-V8 Boogie

Rockabilly är en bok om Rockabilly-kulturen. Om de tiotusentals människor i Sverige som tycker femtiotalet innebar historiens slut och fortsätter att lyssna på musiken, bära kläderna och köra bilarna. Det här är ett reportage om längtan tillbaka till något bättre. 

En bok om de sista romantikerna.











Ibland tar det lite tid innan man väljer att läsa en bok. Denna fina, lilla bok fick jag av mina kära vänner Lotta och Emelie på min 25-års dag. I går gjorde jag äntligen slag i saken och började läsa den. Åh, åh, åh den är helt underbar! Som de flesta vet är jag barnsligt förtjust i rockabilly kulturen och Josefin Ekmans bok är helt fantastisk. De är indelad i 12 kapitel som man kan läsa lite hur som helst. Ett kapitel beskriver hur allt började, ett annat om den moderna rockabilly musiken och ett av kapitlen ägnas helt åt Henrik Forss. Henrik är grundaren av endags festivalen Live n´ jive och han skriver även krönikor för Wheels. Självklart ägnas ett helt kapitel åt affären The Lansky Bros i Memphis, där Elvis handlade mycket av sina kläder.
Det är ingen tjock bok men den är fullproppad med fakta och roliga intervjuer. Att läsa om besöket hemma hos Jonas Nord, en man som inte har en enda sak som är äldre 1960-tal i sitt hus, är så roligt och inspirerande.
Boken var precis vad som behövdes nu när vintern aldrig tycks ta slut. Ett litet lyckopiller som får mig att drömma om sommar, vippiga kjolar, killar med brylcreme i håret, vrålet från motorer och  den berusande doften av bensin. Ge mig nu!


Favorit: Jag tror många rockabillykillar gillar att stå och kamma sig. De är som tuppar som putsar sina fjädrar.


(Boken är en present.)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Din kommentar betyder mycket för mig. Tack!