lördag 21 maj 2011

Mrs Dalloway- Virginia Woolf

Mrs Dalloway sade att hon skulle köpa blommorna själv. 

Tidigt en sommarmorgon i början av tjugotalet går Clarissa Dalloway ut för att köpa blommor. Hon är en förtjusande kvinna, fångad i ett nät av plikter. På kvällen ska hon hålla en fest för att stödja sin förträfflige man i hans politiska karriär. Allt ska bli perfekt. Huset ska fyllas med framstående gäster. Och Peter, hennes ungdomskärlek dyker efter många år oväntat upp.



Virigina Woolf var en dam långt före sin tid. Hennes sätt att skriva var något helt nytt och annorlunda. Jag förstår det. Tyvärr hjälper det inte. Jag tycker att Mrs Dalloway är helt vansinnigt tråkig. Den handlar om absolut ingenting! I boken får man träffa en hel rad av olika människor som Woolf beskriver så dramatiskt och ingående att jag snabbt förlorar intresset. Det leder ju ingen vart!
Å andra sidan har hon lyckats fånga London, på 1920 talet, helt underbart bra. Det intresserar mig verkligen.
Allt som allt är jag glad att jag lyckats lyssna mig igenom hela boken men det är nog mycket tack vare Agneta Ekmanner. Hon gör en mycket bra inläsning och låter lite sådär busig och glad mest hela tiden. Utan Agneta hade jag nog gett upp läsningen för längesedan, för det här var verkligen ingenting för mig!


(Boken är lånad på biblioteket.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Din kommentar betyder mycket för mig. Tack!