fredag 26 augusti 2011

Tematrio - Skolmiljöer

Äntligen är Lyrans tematrio tillbaka! Denna gången vill hon att vi ska berätta om böcker som utspelar sig i skolmiljö. Jag vet inte om det var av en slump, men två av mina val visade sig även vara ungdomsböcker. Det är kanske så det är- böcker skrivna för ungdomar utspelar sig ofta till stor del i skolan?


1. Julian och jag av Inger Edelfeldt. Som jag har älskat, läst, läst om och slitit denna bok. Den var min räddande ängel under de tidiga tonåren när jag kände mig utanför och annorlunda. I Julian och jag träffar vi Kim som går i åttonde klass. Hon känner sig inte hemma med de tuffa tjejerna och vet att någonstans finns det något annat för henne. En dag börjar det en ny tjej i klassen- Julian. Hon är allt vad de andra inte är- världsvan, mystisk och spännande och Kim och hon blir vänner. Tillsammans tillber de den mörka sidan, klär ut sig i vuxenkläder, smygdricker, pratar om killar (typ Dracula) och retar gallfeber på alla andra på skolan. Detta är en bok jag varmt rekommenderar till alla unga som känner att de vill gå sin egen väg, men som behöver en puff i ryggen! Den har några år på nacken, men tonårskänslor förändras ju sällan.

2. Nästa bok handlar om 16-åriga Blue. Hon har, tillsammans med sin pappa som är professor, rest USA runt och fått det mesta av sin utbildning i bilen. Hon vet massor om film, historia och klassisk litteratur men mindre om hur det är att vara en vanlig tonåring. Sista året i skolan får hon en fast punkt och börjar umgås med en grupp ungdomar som har en märklig relation till sin filmlärare. Blue blir indragen i en värld av konspirationer, svek och även död. Fördjupande studier i katastroffysik är en av mina absoluta favoriter. Den har allt! Språket är helt sagolikt bra, historien är väldigt spännande och jag vill att så många som möjligt ska läsa denna annorlunda pärla.

3. Sista boken har jag recenserat tidigare och den får fortfarande mitt hjärta att banka hårt. Tretton skäl varför kommer inte lämna någon oberörd! Det är en hård och smärtsam bok om hur livet på High School kan förvandlas till en mardröm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Din kommentar betyder mycket för mig. Tack!