måndag 10 oktober 2011

Det måste göras.

Jag har länge fasat för det, men nu känner jag att det är dags. Jag måste få ordning och reda bland mina bokhyllor och framför allt måste jag ta tag i att läsa de som står där och skriker efter uppmärksamhet. Vissa av dem har till och med damm på sig och undertiden som jag letar nya böcker brister deras hjärtan. Jag hör det och nu är det inte okej längre!
   Härmed lovar jag att för varje ny bok jag köper ska jag läsa en oläst från hyllan. (Nej, jag vågar inte införa totalt köpstopp, men nån jäkla måtta får det ändå vara.) Många, många gånger har jag klämt på en bok i affären, köpt den och lovat den ett bättre hem och nu får den stå i bokhyllan som ett dåligt samvete. Nu är det slut med ledsna böcker i mitt hem!


(Nej, jag är inte tokig. Mina böcker har känslor. Det har era också om ni bara lyssnar riktigt noga.)

10 kommentarer:

  1. Jag är så duktig att jag först läser de böcker som stått längst. Just nu håller jag på med förra årets inköp och har 57 stycker kvar (ja, jag vet, jag var alldeles ohämmad förra året). Ibland slinker det in någon nyköpt bok, om det är en tidigare bok i en serie eller om det är läge för semestern *klappar mig själv på axeln* :-)

    SvaraRadera
  2. Gud vilken självdisciplin du har! Klappar också dig på axeln! =)

    SvaraRadera
  3. Ja, ibland måste man göra ett ryck. Det gjorde jag i helgen. Jag var hård och tog bort väldigt många böcker som jag vet helt säkert att jag aldrig kommer att läsa om och som inte heller ger mig några glada tankar när jag tittar på dem. Puts väck!

    SvaraRadera
  4. Då är det det som hörs när jag då och då passerar bokhyllorna utan att ta någon som helst notis om de böcker som hamnat långt ner eller rent av långt in på hyllorna :)utan jag bara fyller på med nya längst fram ;) Dags för skärpning här också!!

    SvaraRadera
  5. Jag har oxå förmågan att köpa nya böcker fast jag har många olästa i hyllan. Fast jag är bra på att ge bort böcker jag läst.

    SvaraRadera
  6. Boklusen: Jag har nog inte riktigt modet att göra av mig med några böcker riktigt ännu, men jag ska onekligen ha det i åtanken.

    Erika: Ja, det är det som hörs ;) Skönt att inte vara ensam med böcker som låter.

    Milla: Om du är bra på att ge bort gör det ju inget om du hamstrar lite. Eller? ;)

    SvaraRadera
  7. Min bocker har ocksa kanslor! Och de ar inte speciellt glada over att ligga i en garderob och vanta...men, men, de kommer att fa fina bokhyllor nagon gang! Kan dock inte saga nar... :-)

    SvaraRadera
  8. Åh, roligt att hitta ny blogg. Jag har massor med oläst och tänker plocka upp när jag är sugen, jag, istället. Känns bra att ha en buffert att ta av. Olika böcker för olika humör om suget skulle bli för stort efter något speciellt.;)

    SvaraRadera
  9. Vad kul att du har hittat hit =) Ja, man måste ju ha många böcker att välja på. Det är näst in till livsnödvändigt!

    SvaraRadera
  10. Känner väldigt väl igen det där...spenderar själv denna söndag med att få ordning på böckerna.

    SvaraRadera

Din kommentar betyder mycket för mig. Tack!