söndag 8 maj 2011

Mannen under trappan- Marie Hermanson

Allt har gått Fredrik väl i händer. Han har ett tryggt jobb och har till sin häpnad blivit gift med Paula, som han beundrar gränslöst. Hon är framgångsrik konstnär. De har två fina barn. De är en ovanligt lyckad familj. Men snart störs idyllen. När Fredrik en sömnlös morgon kommer ner i hallen står någon där: en vuxen man, knappt en och femtio lång, svarthårig med smala ögon och bred mun, klädd i joggingbyxor och T-tröja, båda fruktansvärt smutsiga. Med nasal röst säger han sig heta Kwådd och bo i utrymmet under trappan som går upp till övervåningen. Gång på gång framhärdar han: jag bor här.Vad är det som pågår i det stilfullt inredda huset? Vad är det som händer med Fredrik? 


Det borde vara hur bra och spännande som helst men det når inte riktigt ända fram. Halvvägs in i boken har jag redan lista ut hela komplotten och resten av lyssningen blir bara en enda lång transportsträcka för att kolla om jag verkligen hade rätt. Det hade jag. Slutet känns för övrigt väldigt stressat och hastigt nedskrivet och passar inte alls in i bokens övrigt lugna tempo.
Historien är berättad ur Fredriks perspektiv och det är endast under några få stycken man får läsa hur Paula tänker och tycker. Det hade verkligen varit på sin plats att låta Paula få mer utrymme eftersom jag tror att det hade gett boken mer djup.
Allt som allt var det dock ett helt okej tidsfördriv under sex timmar och Peter Anderssons inläsning var väldigt bra.


Mannen under trappan har filmatiserats och betygen hos tittarna varierar kraftig.


(Boken är lånad på biblioteket)

2 kommentarer:

  1. Jag gillar Marie Hermansson men kanske inte Mannen under trappan är den allra bästa. Musselstranden är hittils i topp enligt mig! Undrar om där kommer någon ny bok snart?

    SvaraRadera
  2. Jag har inte läst något annat än denna. Musselstranden kanske man ska slänga ett öga på då? Hon skriver ju bra, men det var inte en så bra historia i Mannen under trappan.

    SvaraRadera

Din kommentar betyder mycket för mig. Tack!