tisdag 17 maj 2011

Tematrio- Nordiska favoriter

I veckans tematrio vill Lyran att vi ska berätta om tre favoritböcker (eller författare) från Norden. Här har ni mina tre.


1. Den första boken heter Odens Ö och är skriven av den danska författaren Janne Teller. Jag läste denna boken för en herrans massa år sedan och kommer ihåg att jag tycket den var både rolig och annorlunda. Den handlar om hur Oden dimper ner (lite som jultomten) på ön Sundet som ligger mellan Nordsundet och Sydsundet. Konflikter uppstår när befolkningen tror att han är en ny Messias. Som jag kommer det ihåg beskrevs Oden som en snäll gubbe som bara ville hjälpa sin häst (Sleipner antar jag) som hade brutit benet.
Tyvärr verkar den inte finnas hos någon av de större Internetbokhandlarna, men den ska nog gå att låna på ett bibliotek nära dig.


2. Det andra tipset jag kommer med är gammalt och innehåller egentligen fyra böcker. De kallas Sorundasviten (På ryttmästarns tid, Majors avsked, 1812 och Svanesång) och är skrivna av Lars Widding  I dessa böcker får verkligen en del av Sveriges historia liv bland annat genom verklighetstrogna beskrivningar av Finska kriget under 1808-1809. Dessa kan också vara lite svåra att få tag i, men de finns nog på något antikvariat.


3. Jag känner att jag måste upprepa mig, men hon skriver faktisk både om Norge, Sverige, Island och Danmark ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Din kommentar betyder mycket för mig. Tack!