tisdag 28 juni 2011

Hellfire- Nick Tosches

Jerry Lee Lewis dramatiska och förtärande liv är det mest sägenomspunna i rockhistorien. Han föddes i Louisiana, in i en släkt märkt av stort mod och ännu större galenskap. Under hela sitt liv har han slitits mellan pingströrelsens stränge gud och alkoholens, drogernas och rock'n'rollens djävul. Hans musikaliska bana började redan som fjortonåring då han framträdde nätterna igenom på sjaskiga klubbar. Vid tjugoett års ålder blev han en av rock'n'rollens största stjärnor med låtar som "Whole Lotta Shakin' Goin' On" och "Great Balls of Fire". Men karriären lades snabbt i ruiner, när det blev känt att Jerry Lee gift sig med sin trettonåriga syssling. En skandal som har förföljt honom mer eller mindre hela livet. Under de kommande tjugo åren skulle Jerry Lee - som vanligt okuvlig och vild - resa sig ur askan, den här gången som countrystjärna, för att sedan återigen förlora allt till sina egna, inre demoner.

För en tid sedan hade jag och min make en konversation om Jerry Lee Lewis. Den löd ungefär så här.
Maken: Har du hört Jerry Lees nya skiva?
Jag: Va? Är inte han död?
Maken: Nej...
Jag: När ska han dö då?
Maken: Ja du, det vet inte jag.
Efter att ha haft ett riktigt blond moment insåg jag att jag faktiskt inte vet så mycket om Jerry Lee (och att jag ibland talar innan jag tänker.) Det enda jag vet är att jag älskar hans musik och att vi har många av hans skivor hemma. 


Efter en snabb check i bokhyllan kunde jag konstatera att vi även hade Hellfire. Tyvärr var den på svenska, men jag tänkte att det fick duga. Och det gjorde det faktiskt. I vanliga fall är jag av den åsikten att (rock)biografier ska läsas på engelska eftersom översättarna brukar inte vara så duktiga på att få till det där coola rock ´n roll språket. Men i Hellfires fall så gick jag bet. Den är  väldigt bra översatt. Det kan ha att göra med att den faktiskt är väldigt bra skriven. (Om man läser mellan raderna på engelska.)ellfire

Jerry Lee Lewis liv var sannolikt en helvetes berg- och dalbana. Dock tror jag att han skapade den själv. Han lät sig sugas in i livet som rockstjärna under 50-talet, med allt vad det innebär. Hellfires fokus ligger inte bara på Lee´s privatliv, utan det är en skön blandning av allmän rockhistoria och en berättelsen om en man som var gift fem gånger innan han hade fyllt 40. Ett litet minus får denna bok och det är inledningen. Den är tyvärr bara en snabbgenomgång av Lee´s liv. Blir inte riktigt klok på det eftersom man faktiskt ska läsa boken som är på lite drygt 200 sidor. Varför behöva en sammanfattning i början?


Nu hoppas jag bara att Nick Tosches snart skriver en ny bok om Jerry Lee Lewis eftersom han (Boogie-woogie guden) faktiskt fortfarande lever.


Favorit: Sedan gick han in i den urgamla natten, till fler piller och mer whiskey, dit där de svarta hundarna aldrig höll upp med att skälla och dagen aldrig randades; dit gick han.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Din kommentar betyder mycket för mig. Tack!