söndag 17 juli 2011

Dinosauriens fjädrar av Sissel-Jo Gazan

Var dinosaurierna förfäder till våra fåglar eller inte? Det är svårt att tro att det är en fråga på liv och död. Men på Biologiska institutionen vid universitet i Köpenhamn verkar en akademisk strid om dinosauriens fjäderdräkt ligger bakom ett både bissart och svårlöst mordfall.
   Anna Bella Nor ska precis lägga fram sin avhandling om skräcködlornas utvecklingslinje när Lars Helland, som varit hennes handledare, hittas död med hennes avhandling i knäet och magen full av parasiter. Nu dras hon in i en hotfull brottshärva, där det snart inträffar ytterligare ett dödsfall i hennes bekantskapskrets. Är hon själv ett tänkbart offer - eller har hon med morden att göra ? Polisen Søren Marhauge försöker med Anna Bellas hjälp förtvivlat förstå sig på orsaken till Hellands död och universitetets intrigmakerier.


Ett par veckor innan skolan slutade i juni hade en tjej i min naturkunskapsklass ett föredrag om fåglars uppkomst. Det var väldigt intressant och bra och det var egentligen hennes föredrag som fick mig att norpa åt mig Dinosauriens fjädrar. Och det ångrar jag verkligen inte!


Alla karaktärerna i boken är väldigt trovärdiga och de har stannat kvar hos mig trots att det har gått över två veckor sedan jag läste ut boken. Jag tänker mycket på Anna Bella och kan inte bestämma mig om jag gillar henne eller inte. Hon är störig, gör precis som hon vill samtidigt som är en sårbar och smart ensamstående mamma. Många gånger under läsningen gör jag små utrop och tycker att Anna förstör mer än vad hon gör nytta. Men (utan att avslöja för mycket) kan jag säga att Anna vet vad hon gör och hon lyckas med det.


Dinosauriens fjädrar är otroligt välskriven, snabb och väldigt, väldigt spännande. Det är en sådan där bara-en-sida-till-bok och det var precis vad jag behövde just nu. 


Det gör inget att jag lyckas räkna ut vissa delar av handlingen efter halva boken för där är så många olika avslöjande och hemligheter att jag blir helt yr av förundran. Jag förstår varför boken blev belönad med Danmark Radios Litteraturpris för 2008 års bästa roman.


Så, vill du ha spänning, mord, avslöjanden och kärlek tycker jag absolut att du ska läsa denna! Plus att du kommer lära sig en hel del om natur, biologi och, så klart, om fåglars uppkomst.


Favorit: Asfalten var klibbig av flikiga löv och vinden verkade blåsa från fyra väderstreck och gjorde hjärtat oroligt.


(Boken är lånad på biblioteket.)

2 kommentarer:

  1. Den alter ratt bra, faktiskt.
    Men ibland, nar jag stor mig tillrackligt mycket pa huvudpersonerna, da kan det forstora hela lasupplevelsen.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag förstår vad du menar Emma. Men jag tror nog att Anna Bella funkar ganska bra ändå. Hon förstör iaf inte allt =)

    SvaraRadera

Din kommentar betyder mycket för mig. Tack!