lördag 30 april 2011

Till min hemliga bokvän.

* Vilken genre eller författare gillar du bäst?
Heter det magisk realism eller realistisk magi? Jag vet ärligt talat inte, men det är nog det jag gillar mest. Böcker typ Vindens skugga och Jonathan Strange & Mr Norell. Sen är jag väldigt förtjust i historiska romaner. Det spelar inte så stor roll under vilken tidsperiod de utspelar sig.
* Vilken genre eller författare är du nyfiken på?
Jag är väldigt nyfiken på Nicole Krauss! Genre spelar, ärligt talat inte så stor roll. Bara det är en bra historia.
* Vad har du läst, men tänkt "Aldrig mer!" om..?
De flesta svenska chick-lit böckerna jag har läst har känt så. Blä och örk. Annars är chick-lit ganska ok.
* Finns det någon författare som du samlar på? Har du allt?
Jag samla inte på någon särskild men det är många som jag har alla av. T.ex. John Ajvide, Johan Theorin och Conn Iggulden.
* Finns det någon lista publicerad, över vad du har läst genom åren?
Tyvärr gör det inte det. Man får läsa sig fram i inläggen. Som tur är inte min blogg så gammal =)
* Annat litterärt, värt att veta..?
Jag tycker väldigt mycket om rock biografier! Helst läser jag de som gör musik som jag gillar, men det är ju alltid kul med något nytt.
* Vad äter du för godis?
Chocklad! Eller sådana sura hårda karameller. Helst ska de vara så sura att det fräter hål på tungan. Dock gillar jag inte något som har smak av bär. Blåbär, jordgubb, hallon...nej.
* Naturgodis - ätbart eller inte..?
Ja! Jag älskar att lura mig själv och tro att jag är nyttig =)
* Dricker du te eller kaffe? Favoriter? Odrickbart?
Te dricker jag mer än gärna när jag läser. Mest svart och rött, så därför är jag nyfiken på grönt.
* Hobby?
Förutom att läsa? Hmm...jag tycker om att spela sällskapsspel och lösa melodikrysset. Struntar dock fullständigt i om jag vinner. Det viktigaste är att jag har lärt mig något nytt. Sen tycker jag om att umgås med min familj och mina vänner, men jag vet inte om det räknas som hobby. Sen lyssnar jag väldigt mycket på musik och tar en del foto.
* Favoritfilm?
I flera år svarade jag alltid Braveheart på denna frågan. Det är fortfarande en favorit, men det har tillkommit några. Into the wild, The Big Lebowski, Dawn of the dead (de flesta zombiefilmer faktiskt) och Borta med vinden.
* Favoritmusik?
Jag gör det enkelt och skriver hårdrock. Det är dock lite mer komplicerat eftersom hårdrock har så många grenar. Jag nämner några favoritband istället. Guns n` Roses, AC/DC, Bullet, Led Zeppelin, WASP och The Hellacopters. Gah! Det finns tusen till jag vill skriva =)
* Stjärntecken? Favoritfärg?
Jag är oxe och en typisk sådan; med båda fötterna på jorden och enormt envis. Min favoritfärg, på allt, är grönt!
* Samlar du på något?
Minnen, bokmärken, askfat, böcker och souvernier från mina resor.


Hoppas att jag inte är alltför krånglig ;)

4 kommentarer:

  1. Hmm, fick många och bra svar. Nu ska jag bara hitta något att skicka också. Inte riktigt de ämnen jag är bra på men ska nog komma på något.

    Hör talas om mörkerdottirs förlag föresten?

    SvaraRadera
  2. Hoppas det går bra =) Ja, jag har hört talas om förlaget, men aldrig läst något från dem.

    SvaraRadera
  3. Oh jag ser att du tagit dig igenom Jonathan Strange, något jag aldrig lyckades med, är den så fantastisk som jag inbillar mig att den är? När man tagit sig förbi den där första gigantiska tröskeln alltså.

    SvaraRadera
  4. JA! Den är helt fantastisk! =)

    SvaraRadera

Din kommentar betyder mycket för mig. Tack!