torsdag 28 april 2011

Tretton skäl varför av Jay Asher

Du kan inte stoppa framtiden. Du kan inte spola tillbaka det förflutna. Enda sättet att få veta hemligheten är att trycka på play.

När Clay Jensen får ett paket med tretton kassettband skickade till sig vill han till en början inte ha något med dem att göra. Banden kommer nämligen från Hanna Baker. Hanna som är död, som tagit livet av sig. Hennes hemligheter ska begravas med henne, resonerar han. Men när Hannas röst sedan berättar att Clay finns med på hennes band och att han, på något sätt, är medskyldig till hennes död, är han tvungen att fortsätta lyssna. 
Genom tretton band får han ta del av allt det som hände Hanna innan hon dog och han fortsätter att lyssna hela natten. Clay kan inte göra annat än att följa Hannahs inspelade röst genom den lilla staden och det han upptäcker förändrar hans liv. För alltid.




Trots att det har gått nästan två veckor sedan jag läste ut boken har jag inte förmått mig att skriva om den. Det känns som om mina ord inte räcker till.
  Det är inget nytt att skriva om tonåringar, trasiga hjärtan och elak kompisar, men det här är ändå något helt nytt. Det är inte inlindat i fina ord utan Hanna Baker är så ärlig att det värker i hjärtat på mig. Hennes smärtat, blandat med Clays, går rakt ut från boken och träffar mig i ansiktet som en käftsmäll. Hannas utsatthet och ensamhet är så äkta.


Tretton skäl varför gör ont på många sätt. Inte bara på Hanna och Clays sätt utan även på mitt eget. Den slungar mig tillbaka till min egen högskoletid och frågor väcks. Vem var jag? Hur såg andra på mig? Var jag den som sa saker som aldrig kan tas tillbaka? Kanske finns det fortfarande någon där ute som är sårad över det jag sa. Onekligen blir det lite egoistiskt, men det får mig samtidigt att tänka efter lite mer på vad jag säger idag. 


Jag önskar att denna boken hade funnits när jag gick i högstadiet och att det var obligatoriskt att läsa den.


Favorit: Jag satt där. Och jag tänkte. Och ju mer jag tänkte, och kopplade samman händelser i mitt liv, desto mer smulades mitt hjärta sönder.


(Rec. ex från Pocketförlaget.)

1 kommentar:

Din kommentar betyder mycket för mig. Tack!