tisdag 27 september 2011

Blod Eld Död av Ika Johannesson och Jon Klingberg


Året är 2010 och blackmetal bandet Watain har fått en grammy för bästa hårdrocksgrupp. Helt plötsligt öppnas denna musikgenre upp för en betydligt större publik och blackmetal finns inte bara på små, obskyra undergroundklubbar runt om i landet. Vad hände? Och var började allt? Vilket var det första bandet i Sverige att spela in en metal skiva och är alla verkligen satanister?

Jag minns när kyrkor runt om i Norge började brinna. Jag minns att jag, som liten flicka, undrade vem det var som satte eld och varför de gjorde det. Inte trodde jag att jag mer än 20 år senare skulle sitta och recensera en bok som tar upp just detta ämne. Min kärlek till hårdrock och metal behöver vi inte gå djupare in på just nu, ni behöver bara veta att jag andas och lever för denna musikstil.

Sju år. Så lång tid tog det för Ika Johannesson och Jon Klingberg att samla in material och skriva Blod Eld Död. Det är vad jag kallar gediget arbete och det märks även i boken. Detta är verkligen en guldgruva! I kapitel av blandad längd går författarna in på ämnen som satanism, skillnaden mellan death- och blackmetal, varför självskadebeteende är ganska vanligt förekommande inom denna musikgenre och hur det är att vara kvinna och hänge sig åt blackmetal. Intervjuerna med bland annat Jon Nödtveidt, Erik Danielsson från Watain och Niklas Kvarforth är enormt bra och som läsare kan du känna dig trygg i att Ika och Jon vet vad för frågor som ska ställas.

Intervjun med Quorthons (sångare i Bathory som gick bort 2004) pappa rörde mig till tårar. Jag antar att det inte är meningen att man ska gråta när man läser en bok om den svenska metalhistorien, men jag kunde inte låta bli! Den är så rak, ärlig och totalt utelämnande. Ännu en eloge till Ika och Jon!

Jag skulle kunna skriva hur långt som helst om denna bok, men känner att jag måste sluta någonstans. Så jag avslutar med att säga att om jag var ekonomiskt kapabel skulle jag köpt ett ex av denna bok till alla mina vänner och tvingat dem att läsa den.  Lyssnar du inte på metal? Skit i det! Blod Eld Död är ett stycke svensk musikhistoria som ingen får missa!!

(Kolla även in författarnas grymma blogg!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Din kommentar betyder mycket för mig. Tack!