torsdag 8 september 2011

The only living Witness av Stephen G. Michaud & Hugh Aynesworth

Tänk dig en ung, snygg man. Han har brunt hår, trevliga kläder och de mest intensivt blå ögon du någonsin sett. Och så studerar han psykologi och juridik. Låter bra va? Samma man är även manipulativ, kleptoman, mördare och nekrofil. Låter inte så trevlig eller hur? Där har du den välkända Ted Bundy.

The only living witness- the true story of serial sex killer Ted Bundy är en ruggig bok. Författarna har gjort en riktig djupdykning både i polisarbetet kring Bundy och även in i hans huvud. De hade haft förmånen (?) att få intervjua honom innan han blev avrättad och det är ingen trevlig bild av killen som växer fram när man läser. Bland annat pratade han om sig själv och morden han begick i tredje person. Trots att jag vet att Bundy avrättades 1989 så är ändå boken väldigt spännande och jag kommer ofta på mig med att tänka "hur ska det gå". Nog för att alla morden var bestialiska, hänsynslösa och grymma men det värsta av allt är att han åkte fast i en vanlig poliskontroll. Han blev alltså inte tagen med handen i kakburken utan för att han inte stannade när en polis vinkade in honom. Läskigt!

Har man minsta lilla intresse av Ted Bundy, seriemördare, polisarbete, sexbrottslingar eller kriminalhistoria (jag bockar av allt) är detta absolut en bok att läsa. Välskriven och mycket intressant!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Din kommentar betyder mycket för mig. Tack!