måndag 28 mars 2011

Bästa bilderboken- en rysare

Lyran har knåpat ihop en bästa-lista. Kul! Jag tänkte inte skriva alla mina bästa i ett inlägg utan tar det nog lite när andan faller på. 


Skinn Skerping- hemskast av alla spöken i Småland är en bok skriven av Astrid Lindgren och illustrerad av Ilon Wikland. Astrid Lindgren fick höra berättelsen om Skinn Skerping av sin farmor, som i sin tur hade hört den berättas när hon var barn. Den skrevs först ner på skillingatryck för flera hundra år sedan och sägs utspela sig i Rumskulla kyrka. Berättelsen handlar om prästens dräng Skinn Skerping och hur det gick till när han förvandlades till ett levande spöke. I Astrids version är det två syskon som åker för att hälsa på sin farmor, långt ute i skogen och farmors speciallitet är just historien om Skinn Skerping. 
   Inte nog med att det är en alldeles förtjusande (och läskig) historia: bilderna är helt underbara. När jag var liten ville jag alltid att mamma skulle läsa den för mig trots att jag var så rädd så att jag mådde illa. Jag vet fortfarande inte riktigt vad som skrämde mig mest; berättelsen eller bilderna.


6 kommentarer:

  1. Men vad galet! Hur i hela friden har jag kunnat missa denna bok? Har aldrig ens hört talas om den och jag som både älskar Astrid och spökisar. Känner redan att den måste läsas på direkten. Tack!

    SvaraRadera
  2. Den här boken har jag missat! Tack för tipset!

    SvaraRadera
  3. Åh, jag älskar också den! Har tipsat om den flera gånger i bloggen, har märkt att många missat den :)

    SvaraRadera
  4. Åh, herregud! Denna boken gav mig och min syster kalla kårar utan dess like! Om vi ville skrämma upp varandra brukade vi viska "Skinn Skerping..." Brr.. Mer behövdes inte..

    SvaraRadera
  5. Bokfjärilen: Exakt så var det också för mig och min syster! Blir fortfarande lite smårädd när jag bläddrar in den =)

    SvaraRadera
  6. Jag borde läsa den igen för att möta mina gamla demoner... ;)!

    SvaraRadera

Din kommentar betyder mycket för mig. Tack!