fredag 4 mars 2011

Day 21 – Favorite book from your childhood

Oj, oj, oj. Det är nog lättare att säga vilka böcker jag inte gillade. Men jag ska ge det ett försök.
Mina första favoriter var de flesta böckerna av Astrid Lindgren. Jag kommer speciellt ihåg känslan jag fick av Bröderna Lejonhjärta. Vår familj brukade bila runt i Europa när jag var liten och det största äventyret var nästan veckorna innan, när vi gick till biblioteket för att låna kassettböcker (!). Vilken känsla det var att susa fram på autobahn med Astrid i bilen.


Sen gick det i rasande fart. (Eller rättare sagt, så snabbt som jag kunde cykla till bokbussen) Femgänget, Tvillingarna på Sweet Valley High, Sherlock Holmes, sagor om gudar i nordisk mytologi. Allt, allt, allt läste jag!


Jag minns även hur mamma läste högt för oss ur en bok av Astrid Lindgren som heter Skinn Skerping- hemskast av alla spöken i Småland. Jag har köpt den nu, i vuxen ålder, och den ger mig fortfarande kalla kårar.


På något sätt tror jag att jag fortfarande väntar på den kicken och känslan som böckerna gav mig när jag var liten (yngre). Ni vet alla vilken känsla jag pratar om..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Din kommentar betyder mycket för mig. Tack!