torsdag 31 mars 2011

Tematrio - historiska romaner

Lyran vill i denna veckans tematrio att vi ska tipsa om tre historiska romaner. Här kommer mina!


1.En bok som jag tycker är lite bortglömd är Tulpanfeber av Deborah Moggach. Den handlar om galenskaperna som utspelade sig i Amsterdam under 1630-talet. Romanen är baserad på verkliga händelser och handlar om när förmögna köpmän började spekulera i att sälja och köpa tulpanlökar istället för aktier. Konstnären Jan van Loos (som dock är uppdiktad) får i uppdrag av den rika köpmannen Cornelis Sandvoort att måla ett porträtt av honom och hans unga hustru. van Loos och den unga hustrun blir förälskade i varandra men allt är inte så lätt som det borde vara. 
Spänning, kärlek, intriger och lärdom om en lite bortglömd epok i historien. Det är vad du får om du väljer att läsa denna bok.


2. Tips nummer 2 utspelar sig i ett lite moderna Sverige, men känns minst lika galen som föregående. Ers majestäts olycklige Kurt är historien (även denna baserad på verkliga händelser.) om hur en helt vanlig småligist inledde en relation med kung Gustav V. Denna boken är så otroligt spännande och fascinerande och Lena Ebervall och Per E Samuelsson har verkligen lagt ner ett gediget arbete vid skrivandet. Läs och förundras!


3. Nu förflyttar vi oss bakåt i tiden igen. Påven Johanna utspelar sig någon gång under 800-talet i Frankrike och handlar om den orädda kvinnan Johanna. Förklädd till man lyckas hon lura till sig kunskap som tar henne hela vägen till Rom och påvepalatset. Denna bok sägs också vara baserad verkliga händelser, men det är något som prästerna i Rom än idag förnekar. Spännande och mycket välskrivet!

3 kommentarer:

  1. Åh vad roligt, Påven Johanna, är en helt fantastikt bra bok, kanske skulle läsa om den. Ers majestäts olycksalige Kurt hade vi i bokcirkeln och gissa om det blev diskussioner om den!

    SvaraRadera
  2. Älskar Tulpanfeber, men Påven Johanna har jag inte kommit mig för att läsa trots att jag tror att det är en bok för mig.

    SvaraRadera
  3. Jag har inte läst någon av dessa tre. Vips så har jag tre nya böcker att lägga till i min läslista.

    SvaraRadera

Din kommentar betyder mycket för mig. Tack!