torsdag 24 mars 2011

Underbar och älskad av alla (och på jobbet går det också jättebra)

Det är något som inte stämmer i Isabella Eklöfs liv. Vid det här laget borde hon ju vara superframgångsrik filmstjärna med fantastisk pojkvän. Det är som om hennes riktiga liv, det liv hon egentligen är ämnad för att leva, aldrig sätter igång. När den stora chansen till förändring äntligen dyker upp kastar hon sig över den. Det är då det blir jobbigt på riktigt.


Jag får väl börja med att berätta att enda anledningen till att jag valde denna bok var för att jag skulle streama för första gången. Jag tänkte att om jag väljer att lyssna på denna och det inte funkar så är det inte hela världen. Svensk chick-lit är inte min favorit genre.


Inget ont om Martina Haag som person, men jag har nog alltid haft lite svårt för henne. Hon skriver en bok, löst baserad på hennes liv. Sen görs det en film, där hon själv spelar huvudrollen och skriver manus. Inte nog med det, hon läser även in Underbar och älskad...Det blir liksom lite för mycket.(Om jag inte är helt blind så tror jag även att hon pryder omslaget.)
   Det är egentligen inget fel på hennes inläsning, men det blir ändå lite för gulligt på något sätt. Hon pratar så mesigt så att när Isabella ska vara rolig och chick-lit-fräck blir det bara tramsigt.Själva historien om Isabella är det inte heller något större fel på. Den har allt en sån här bok ska innehålla; kroppsnojjor, dåligt självförtroende, jakten på den rätta, för mycket alkohol, göra bort sig...ja ni fattar.
   I slutändan blev det som jag hade tänkt mig: det hade inte varit hela världen om det inte hade funkat att streama.


(Boken är lånad på biblioteket.)





1 kommentar:

  1. Jag läste Underbar och älskad av alla för något år sedan, men har inget minne av vad den handlar om - mer än att hon visst sas vara jättelik någon svensk, manlig skådespelare. Det kanske är ett tecken på att jag inte fastnade så mycket för boken.

    Men jag förstår vad du menar med att det blir för mycket Martina Haag. Själv så har jag något emot författare på omslaget, särskilt när de själva passar in i beskrivningen av bokens huvudperson, ex. Liza Marklund och Annika Bengtsson.

    SvaraRadera

Din kommentar betyder mycket för mig. Tack!